Plaats een Review

Fleischmann - 725101 N Diesel dubbele locomotief - D311.01 van DWM - Donkergrijs

Fleischmann - 725101 N Diesel dubbele locomotief - D311.01 van DWM - Donkergrijs

In 1941 en 1942 werden in totaal vier dubbele locomotieven van het Type D 311 in dienst gesteld door de Duitse Wehrmacht. De D 311.01 a/b, ook bekend als "Walli", werd gebruikt op het schiereiland de Krim. Met haar zustermachine D 311.02 a/b rangschikte ze de "Dora", de grootste spoorwegmaatschappij ooit gebouwd. Locomotieven D 311.03 en 04 waren bedoeld voor gebruik met het "zware Gustav 2" kanon en waren waarschijnlijk in dienst in het westen. Een vijfde en zesde dubbele locomotief werd besteld bij Krupp, maar kon door de oorlogsgebeurtenissen niet meer gebouwd worden.
De machines waren uitgerust met een elektrische krachtoverbrenging. In elke halve eenheid voorzag een DC-generator die rechtstreeks door de dieselmotor werd aangedreven de elektrische tractiemotoren van energie op elk van de vier wielsets. De asvolgordeaanduiding was dienovereenkomstig DO+DO. De bedieningselementen van beide motorhelften waren elektrisch gekoppeld en werden bediend vanuit de bestuurderscabine vooraan. Het totale gewicht van de machine was 147 ton. De maximumsnelheid werd vastgesteld op 75 km/u. In de brandpositie van de "Dora" leverden de locomotieven ook de elektrische energie voor de werking van de beschermer. Aan het einde van de oorlog bevond zich bij Freilassing de dubbele locomotief D 311.03 A/B, die na de reparatie in 1948-49 door Krauss-Maffei weer in gebruik kon worden genomen als V 188 001 a/b van de "Reichsbahn West". D 311.04 A/B, dat in Nederland werd gevonden, werd eind 1949 gekocht door de jonge Duitse Federale Spoorwegen. Deze machine werd vervolgens in 1951 na reconditionering in gebruik genomen als V 188 002 a/b. De D 311.02 A/B, die bij Krupp in Essen werd opgebouwd, werd alleen gebruikt als reserveonderdelendonor De twee gerestaureerde BR V 188-machines bewezen hun waarde in zware goederentreinen en glijdiensten, voornamelijk op de spessart-oprit. Aan het einde van de 1950er werd een conversie gemaakt naar Maybach-motoren, omdat ze ook werden gebruikt in V 200.0 en VT 08. Na een generatorstoring moest de V 188 001 al in 1968 worden stilgelegd. V 188 002, later 288 002 was nog tot 1972 in gebruik in de Frankische regio. In 1973 werden beide machines gesloopt.

  • EAN Barcode : 4005575254465
Goedkoopst bij
Dit product is niet meer leverbaar.

In 1941 en 1942 werden in totaal vier dubbele locomotieven van het Type D 311 in dienst gesteld door de Duitse Wehrmacht. De D 311.01 a/b, ook bekend als "Walli", werd gebruikt op het schiereiland de Krim. Met haar zustermachine D 311.02 a/b rangschikte ze de "Dora", de grootste spoorwegmaatschappij ooit gebouwd. Locomotieven D 311.03 en 04 waren bedoeld voor gebruik met het "zware Gustav 2" kanon en waren waarschijnlijk in dienst in het westen. Een vijfde en zesde dubbele locomotief werd besteld bij Krupp, maar kon door de oorlogsgebeurtenissen niet meer gebouwd worden.
De machines waren uitgerust met een elektrische krachtoverbrenging. In elke halve eenheid voorzag een DC-generator die rechtstreeks door de dieselmotor werd aangedreven de elektrische tractiemotoren van energie op elk van de vier wielsets. De asvolgordeaanduiding was dienovereenkomstig DO+DO. De bedieningselementen van beide motorhelften waren elektrisch gekoppeld en werden bediend vanuit de bestuurderscabine vooraan. Het totale gewicht van de machine was 147 ton. De maximumsnelheid werd vastgesteld op 75 km/u. In de brandpositie van de "Dora" leverden de locomotieven ook de elektrische energie voor de werking van de beschermer. Aan het einde van de oorlog bevond zich bij Freilassing de dubbele locomotief D 311.03 A/B, die na de reparatie in 1948-49 door Krauss-Maffei weer in gebruik kon worden genomen als V 188 001 a/b van de "Reichsbahn West". D 311.04 A/B, dat in Nederland werd gevonden, werd eind 1949 gekocht door de jonge Duitse Federale Spoorwegen. Deze machine werd vervolgens in 1951 na reconditionering in gebruik genomen als V 188 002 a/b. De D 311.02 A/B, die bij Krupp in Essen werd opgebouwd, werd alleen gebruikt als reserveonderdelendonor De twee gerestaureerde BR V 188-machines bewezen hun waarde in zware goederentreinen en glijdiensten, voornamelijk op de spessart-oprit. Aan het einde van de 1950er werd een conversie gemaakt naar Maybach-motoren, omdat ze ook werden gebruikt in V 200.0 en VT 08. Na een generatorstoring moest de V 188 001 al in 1968 worden stilgelegd. V 188 002, later 288 002 was nog tot 1972 in gebruik in de Frankische regio. In 1973 werden beide machines gesloopt.

Merk

Fleischmann

Inhoud Fleischmann - 725101 N Diesel dubbele locomotief - D311.01 van DWM - Donkergrijs
Introductie jaar 2022
Leeftijd
EAN 4005575254465
Sku 4401587
2022 - 0 - 4401587 Speelgoed vergelijken doe je hier!