Het eenheidslocomotiefprogramma van de Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft (DRG) omvatte ook de ontwikkeling van een krachtige goederentreinlocomotief. De locomotief met een driemotorige aandrijving, bekend onder de naam BR 44, moest goederentreinen tot 1.200 ton in het hooggebergte en tot 600 ton over steile hellingen kunnen vervoeren. In 1926 werden de eerste 10 machines afgeleverd met de 1`E H3 as opstelling. Pas in 1937 ging deze locomotief in serieproductie, na toenemende eisen van de treinproductie, en werd in grote hoeveelheden in verschillende uitvoeringen aangeschaft.
Eind 1945 bevonden zich 277 locomotieven in de Sovjet bezettingszone, het latere grondgebied van de DDR. Door het trekken van de grenzen na het einde van de Tweede Wereldoorlog waren er slechts beperkte hoeveelheden kolen beschikbaar. Daarom was men aanvankelijk genoodzaakt lokale bruinkool te gebruiken. Door de lagere calorische waarde in vergelijking met de steenkool haalden de locomotieven slechts ongeveer de helft van hun werkelijke prestaties. In het zweet van hun gezicht schepten de kachels enorme hoeveelheden bruinkool in de brandkuilen om dit euvel te compenseren.
Merk |
Fleischmann |
Inhoud |
Fleischmann Stoomlocomotief - BR 44 kolentender - 714406 |
Introductie jaar |
2022 |
Leeftijd |
|
EAN |
4005575254625 |
Sku |
4237956 |