Roco 78690 H0 elektrische locomotief AE 8/8 272 van de BLS
Dubbele elektrische locomotief AE 8/8 272 van de Berne-Lötschberg-Simplon-Bahn (BLS). Met de types AE 6/8 en AE 4/4 beschikte de BLS weliswaar over zeer krachtige machines, maar in het goederenvervoer was het gebruik ervan vanwege de medio jaren 50 steeds sterker en uniformer uitvoering van het voertuigmateriaal en daarmee langere en zwaardere treinen meer en meer met voorspan- of schuifdiensten verbonden. Bij de evaluatie van een nieuw motorrijtuig tot 900 ton trekbelasting op 27 promille bleek dat een verdubbeling van de beproefde AE 4/4 de beste oplossing zou zijn. De zo ontstane AE 8/8 ontwikkelen een uurvermogen van 8.800 pk (6.480 kW) bij 76 km/h en een maximumsnelheid van 125 km/h. Verschillende technische verbeteringen maken een uitstekende toepassing van de trekkracht mogelijk en gaven de machines uiteindelijk de naam „Muni” (Mundart voor fokkerop). Als groot voordeel van de constructie met vast verbonden lochelften bleek de besparing van twee machinistencabines en frequente lege ritten van achterspan- en schuifogen op de toen nog eensporige soldeerspoorbaan. De eerste drie locomotieven 271–273 werden tussen 1959 en 1963 door SLM en BBC aan de BLS geleverd. In 1965 werd gekozen op basis van de positieve ervaringen met de bouw van twee andere eenheden 274 en 275. Deze keer werd echter een methode toegepast die sterk doet denken aan modelbouwpraktijken (of de verantwoordelijke ingenieur wel...?!): Elk twee bestaande AE 4/4 zijn met de nodige aanpassingswerkzaamheden met de drie eerste locomotieven identieke AE 8/8 in elkaar gezet. Hoewel de zware doorvoergoederentreinen tussen Biel, Berne, Thun en Brig-Domossola het belangrijkste bedieningsveld waren, konden de „Munis” ook voor lange internationale reistreinen worden waargenomen. Met de uiteraard verder over de oorspronkelijk beoogde waarde van 900 ton naar boven klimmende trekbelastingen waren vaak dubbele tracties met AE 6/8, AE 4/4, Re 4/4 en Re 465 nodig. De ingebruikname van het tweede seizoen Re 465 heeft geleid tot een tijdelijke remisering van alle AE 8/8, terwijl de loc 274 al eerder werd weggezet. Een schuurrand liet uiteindelijk ook loc 271 en 272 van het beeldvlak verdwijnen. Loc 273 is als historische locomotief behouden gebleven. Op dit moment zoekt de BLS-Stichting geld om de locomotief weer rijklaar te maken. De teksten voor dit artikel zijn automatisch vertaald.
Features - Voor het eerst met nieuwe fijne stroomafnemers van het type BBC 350/2 beide Locomotief aangedreven uitvoering met zilveren dak lichtwissel volgens Zwitserse voorschriften
Highlights Leveromvang
- EAN Barcode : 9005033786908