Roco 34101 H0e Spanten wagon van de ÖBB Genus bi/s.
Sinds het begin van de spoorwegtijd was de bouw van personenrijtuigen met houten opbouw, die op een draagonderstel werd geplaatst, de regel. Het onderhoud van de houten opbouw werd al tijdens de wereldwijde economische crisis bij veel wagens over het hoofd gezien. Na de tweede Wereldoorlog en ook in de latere jaren is de nieuwe bouw van personenrijtuigen vanwege andere belangrijke taken en het gebrek aan middelen ver achter de behoeften gebleven. De oorlogsschade aan de smalle rijtuigen was gering in vergelijking met de normale rijtuigen. De onderstellen, zelfs de oudste wagen, waren nog in een verbazingwekkend goede staat. Deze gebomheid heeft de Oostenrijkse spoorwegen in de belangrijkste werkplaats van St. Pölen ertoe aangezet zogenaamde „spanwagens” te bouwen. Daarbij vormen de spanelementen - dat zijn hoekijzerframes - de besteltrap. Een daarop aangebrachte plaathuid vormt zo de wagenbak. Tot 1960 werden in totaal 41 2-assers omgebouwd. Sommige wagons zijn uitgerust met een toilet en wagenverwarming. Aanvankelijk werden de wagons nog houten bankjes en valramen, later werden er kussens en vertaalvensters (halve ramen) ingebouwd. De spanwagens waren bij sommige smalspoorbanen nog tot in de jaren `90 in gebruik en vormen nu de basis van het wagonmateriaal voor vele nostalgische en museumbanen. De teksten voor dit artikel zijn automatisch vertaald.
Features Highlights - Wagen met Webasto-verwarming
- Met hele ramen, zonder toilet
Leveromvang
- EAN Barcode : 9005033341015